top of page

האם יש קשר בין שעות שינה למצב עור הפנים?

פורסם בפיסבוק ב12.1.2014



חיפשתי איזון בשלהי "תקופת הקודים" המדכאת שבאה עם הכנת התעודות ובה מוטל עלינו לצמצם בכוח אנשים למספרי קוד של התנהגות או לציון אחד במקצוע. כך שחלילה לא נוכל לשרטט תמונה מורכבת של תלמיד שהוא גם "מציג את רעיונותיו בצורה מקורית" וגם "עליו להגיש את המטלות הניתנות לו" או להראות לתלמידה שהיא לא רק "80" בהיסטוריה, אלא שיש לה שלל יכולות מורכבות שחלקן באות היטב לידי ביטוי בסוג מסוים של הערכה וחלקן לא. תקופה ששמה את כל התלמידים בסל סטנדרטי אחד, די צר יש לומר, שדחוף מאד להציג אותו כבר בחטיבת הביניים.


מצאתי את האיזון בכיתות, כמובן.

בחודש האחרון כיתות ח' ואני נמצאים בתהליך מרתק בשבילי של "משימה מסכמת" על תקופת הנאורות והמהפכה המדעית. משימה שתפקידה למצות את הדבר המרכזי שלמדנו יחד במחצית והוא: לשאול שאלות. זה התחיל בעבודות חקר אישיות על פילוסוף מהתקופה לבחירתם, המשיך ב"שיעור חושך" שעסק בדיון בחדר חשוך, לאור טלפונים סלולריים, על מחשבות שמוציאות מחושך לאור, עבר דרך אירוע מקסים של שיעורי "סלון פילוסופי" בו התלמידים הכינו וביצעו דיונים עצמאיים בקבוצות כאשר כל אחד הציג והנחה דיון על רעיון של פילוסוף אחר (הם גם עיצבו לעצמם את ה"סלון", הביגוד והכיבוד) והסתיים השבוע בהצגת "שאלות מחקר". לפי ההנחייה מותר היה להם לבחור כל שאלה, מאיזה תחום שירצו, ולהציע דרך כיצד לחקור אותה. והנה מדגם קטן של שאלות מחקר:

האם פריכת אצבעות גורמת למחלות פרקים? האם תוכן חלומות יכול להשפיע על התמודדות עם טראומה של מתקפות טילים בדרום הארץ? איזה חיזוק משפר התנהגות של תלמידים? למה אנשים עם כוח מנסים להסתיר את האמת מהציבור? האם שהייה עם בעלי חיים מרגיעה? האם האדם מבין את נפש הכלב? האם במדינות שונות יש גישה שונה של בני נוער לאינטרנט? האם פיברקו את הנחיתה על הירח? כיצד ניתן לשלב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות רגילות? האם לצחוק זה בריא? האם עדיין יש הפלייה לפי צבע עור? האם ספורט קבוצתי טוב יותר לבריאות מספורט אישי? האם לציפורים יש מצפן גנטי? למה גוף האם לא דוחה את העובר? הדבר המדהים, לטעמי, הוא שאני מלמד מעל 100 תלמידות ותלמידים, בשלוש כיתות ח' שונות, ולא קיבלתי ולו שאלה אחת שחזרה על עצמה!

לכל תלמיד ותלמידה עולם תוכן אחר, עניין אחר, כיוון אחר, דרך חשיבה אחרת.

המחשבה שהדבר המרכזי והחגיגי ביותר שקורה בבית הספר הוא מתן דף שבו כולם מקבלים ציונים וקודים באותה הסקאלה נראה לי, כרגע, די מגוכח.

אני יכול לפתח עוד הרבה את העניין הזה, אבל יש לי השערה שהתשובה לשאלה בראש הפוסט היא כן. לכן, לטובת עור הפנים בלבד, כדאי שפשוט אלך לישון.

bottom of page