top of page

מה חיוני עכשיו?

פורסם בפייסבוק ב18.4.2020

מחר חוזרים ללימודים ויש בכך אמירה ברורה שצוותי ההוראה הם חיוניים ועבודתם חיונית. אולם, לאחר קריאה של מירב החוזרים בנוגע ללימודים בתקופה זו, איני בטוח שקל לאתר את מהות אותה חיוניות לשמה אנו חוזרים לעבודה. אני מבקש להציע את נקודת מבטי לגבי 5 מרכיבים חיוניים לעכשיו בתקווה שיעזרו למי מכן לעשות סדר עדיפויות מתאים.


1. שליטה- בעוד אנחנו עסוקים בהחזרת השליטה לידי המערכת, התלמידים הם אלו שסובלים מאבדן שליטה בחייהם. בחירות רבות נלקחו מהם והשגרה שלהם בנויה בעיקר ממגבלות (כן, גם אם מאפשרים להם יותר זמן מסכים בבית). לכן, חיוני לקדם מהלכים שיאפשרו להם לחוש שליטה במציאות שלהם. תחושת שליטה זו תתאפשר דרך הרחבת הבחירה וההשפעה שלהם על החלטות בבית הספר. זה הזמן לפתוח אפשרויות לבחירה, לקדם התייעצויות עם תלמידים, להקים צוותי חשיבה משותפים ולהשתמש בסקרים ושאלונים לאבחון המצב ורצונות התלמידים. בהחלט ראוי להציע לתלמידים לבחור את נושאי הלמידה במקצוע שלכם מתוך סל אפשרויות. כדאי לאגד מקצועות לרצועות זמן ולאפשר בחירה לפי העדפת התלמידים (כן, גם אם זה אומר שהחודש התלמיד לא ילמד כימיה או ספרות). אפשר, למשל, לאחד את כל שיעורי החנ"ג לזמן מקביל ולבקש מכל מורה להתמקד בחוויה ספורטיבית אחרת שתהיה פתוחה לבחירה רב-גילאית של תלמידים. אם ניתן לאפשר לתלמידים ללמוד במגוון שעות (ייתכן ויש מורים המעדיפים ללמד בערב)- מה טוב.


2. תשומת לב- העובדה שהילדים בבית אין משמע שהם בהכרח זוכים ליותר תשומת לב. לא כל ההורים פנויים ומסוגלים להעניק תשומת לב לילד, בטח ובטח כאשר חלקם תכף יחזרו לעבודה. תלמידים רבים הולכים לאיבוד לימודית וחברתית. זה הזמן בו תשומת לב אישית היא החיונית ביותר. כמה שיותר שעות הוראה שניתן כדאי לנתב להוראה פרטנית, גם על חשבון שעות הוראה כיתתיות, גם על חשבון התקדמות בחומר (!). כל תלמיד זקוק לתקשורת ישירה ואישית עם מורה (לא רק מחנך) כל שבוע. שום התקדמות ביחידת הוראה לא שווה תלמיד שנמצא שבוע מאחורי מסך כבוי. שיבצו לכם 4 שעות לכיתה של 40 תלמידים? פצלו אותן ל4 קבוצות של עשר או ל8 קבוצות של 5 ותנו לכל תלמיד חוויה של חצי שעה- שעה בסביבה אינטימית בו אתם רואים אותו ומסוגלים לעזור לו להתקדם, להתבטא ולהבין.


3. איכות- זה לא הזמן למפגשי למידה בינוניים. אם יש לכם שיעור מצוין להעביר, כנסו את הכיתה ותחגגו. אם לא הצלחתם לגבש מלאי של חוויות למידה איכותיות לכל השעות השבועיות ששובצו לכם, אל תשתמשו בהן. יש ברשת הרבה תכנים מעולים שניתן להשתמש בהם ואין בושה בביטול שיעור לטובת עבודה ממוקדת יותר עם תלמיד או קבוצה (ראו סעיף 2). מה שכן חיוני עכשיו זו למידה מעוררת סקרנות. תחושות של עניין והתרגשות הן מהותיות בזמן שדברים מלהיבים רבים נשארו בעולם בחוץ ולא ניתן להגיע אליהם. חקר, ויכוחים, יצירה וגם למידת עמיתים יכולים לשרת אתכם היטב. אל תעשו אותם כלאחר יד, אלא ברמה הגבוהה ביותר שאתם מסוגלים לה.


4. לשבור את קירות הבית- בדרך כלל אנחנו מדברים על למידה רלוונטית ה"שוברת את קירות הכיתה", עכשיו המצב גרוע יותר וקירות הבית הם הסוגרים על הילדים 24/7. כל חוויה לימודית שיש בה ממד של קשר והשפעה על הנעשה מחוץ לבית תעניק תחושת חיוניות לתלמידים. הילדים גם כן צריכים להרגיש משמעותיים וחשובים. כל משימה לימודית שיכולה לגעת במשהו שנמצא מחוץ לכיתה תהא מבורכת. צרו קשר עם בתי ספר שדה ותבקשו לעקוב אחר העבודה שלהם עכשיו, תנו לתלמידים בעיות עירוניות לפתור וקבעו להם זום עם ראש העירייה להציע את הפתרונות שלהם, תנו להם להקליט מוזיקה או הרצאה עבור בית אבות בהסגר, הציעו להם להיות מורים לאנגלית של תלמידים קטנים מהם. זה לא משנה באיזה גיל הם, תמיד הם זקוקים להרגיש שהם בעלי ערך.


5. בהירות- על אף שיש צורך בגמישות רבה בתקופה זו ולא כדאי להשית על עצמנו עודף מגבלות וכפיית סדר עודף, עדיין יש חשיבות לארגון וסדר. בתקופה בה יש חוסר בהירות כה גדול ולא ברור מה יהיה מחר, נכון וטוב שיש שגרה והיא ברורה. על כן, כל שינוי צריך להיעשות במידה ותוך תקשורת נגישה ומוקפדת מראש. אלתרו בגבולות הטעם הטוב. תיצרו שגרה יחד עם התלמידים ותעצבו את השינוי שלה יד ביד איתם.


טיפ אחרון- אל תנסו לשדר עסקים כרגיל. העסקים אינם כרגיל (אם יש בכלל עסקים). השגרה החדשה לא יכולה להיות חיקוי של השגרה הישנה, היא יכולה להיעזר בה ולהישען עליה, אך היא לא יכולה להיות זהה לה. אל תשפטו עצמכם על פי אמות המידות הישנות, אלא נסו להגדיר לעצמכם מה חיוני באמת עכשיו עבור התלמידים ותפעלו בהתאם.


בהצלחה :)

גילי

bottom of page