top of page

עשרה טיפים לאנשים מעל גיל 10

פורסם בפייסבוק ב6.1.2017


לפעמים אני נתקל בדברים שבמקום לעורר בי רצון לבקר אותם, מעוררים בי פשוט דחף לכתוב ולהגיב במשהו משלי. הרשימה הזו: https://www.facebook.com/businessfortheyoungergen/photos/p.706046752895185/706046752895185/?type=3&theater

שנתקלתי בה כמה פעמים היום הובילה אותי לכתוב את הרשימה הבאה (והמעט יותר קצרה). אז הנה 10 טיפים לאנשים מעל גיל 10 (תכלס' זה יותר רלוונטי מעל גיל 16 ובטח מעל 22, אבל זה פחות קליט):


* הרשימה כתובה סעיף בלשון נקבה ואז סעיף בלשון זכר, כי ככה בא לי.


1. קראי את הרשימה הזו, כמו את כל הדומות לה, בספקנות רבה, אין לה בהכרח תוקף, בטח לא כזה שכולל אותך. בכלל, כדאי לך ללמוד מה זה תוקף, וגם מה זה מתאם, מדגם, סיבתיות ושאר מונחים משעממים בסטטיסטיקה ומחקר מדעי. אנחנו חיים בתקופה מדעית וסטטיסטית הידע הזה יעזור לך לפתח חשיבה ביקורתית בריאה החיונית יותר מאשר כל רשימת טיפים.


2. למד אנגלית, בהחלט! אבל גם עברית. אתה עשוי לפספס כל כך הרבה הזדמנויות רק בגלל שלא תדע לדייק את התבטאויותיך או להבין את המורכבות של מה שאומרים או כותבים בסביבתך. שפה תקינה ועשירה היא גם שימושית וגם עושה רושם טוב.


3. לכי לאיבוד. אל תמקמי את עצמך באובססיות במפת ההצלחות של חברי הפייסבוק שלך. מעטים האנשים שיהיו מספיק כנים כדי לשתף אותך בקשיים ובסבל שלהם, כך שלרוב לא תדעי האם "המצלחינים" באמת מרגישים בעצמם מוצלחים במיוחד. פרגני לעצמך את הזמן שאת צריכה כדי להתבלבל ולנסות דברים לעומק, בדגש על העומק. זמן אינו מתבזבז, מקסימום הוא מושקע באפיק שלא צלח. אם באמת השקעת תרוויחי מזה משהו גם אם תשני את דרכך בהמשך.


4. תעבוד קשה. אל תצפה לשכר גבוה, אין כמעט מגזרים בהם משלמים שכר גבוה לאנשים, גם אקדמאים, בתחילת דרכם. לא כל עבודה היא צעד בדרך להצלחה שלך, לפעמים היא פשוט מממנת לך את ההשקעות שאתה משקיע בעצמך. אין שום פסול בלעבוד בשירות, כולל מלצרות, מיטב האנשים עשו ועושים זאת.


5. תלמדי משהו ברצינות. אל תקפצי מדבר לדבר רק כדי לדעת קצת מהכל. לא כולם חייבים ללמוד באוניברסיטה, יש יותר ויותר דרכים להעמיק בלמידה ולהתמחות, אך כדי שיהיה בהן ערך ארוך טווח כדאי שתתמידי ותבססי את הידע שלך. את ההשקעה הכי טובה שלך, תאמיני בפיתוח העצמי שלך ואל תמדדי את עצמך מהר מידיי.


6. אתה לא סטיב ג'ובס, סטיב ג'ובס מת. זה נחמד ומעשיר לקבל השראה מאנשים שנחשבים מוצלחים, אך את הדרך שלך תצטרך למצוא בעצמך. התנחלות במחסן של ההורים שלך, למשל, היא לא מתכון להצלחה (ואם אתה יכול, כדאי שתצא כמה שיותר מהר מהבית שלהם, גם להם יש חיים חוץ מלעשות את הכביסה שלך). הדבר הכי טוב שאפשר ללמוד מאנשים שהצליחו הוא שלרוב הם נכשלו הרבה פעמים בדרך להצלחה. תיכשל גם אתה ותתקדם הלאה. זה יעזור לך למצוא את מה שחשוב לך ולחדד את הכישורים שלך.


7. תשחררי. לא כל מה שקורה לך כל הזמן הוא חשוב. מותר לך להיות אדיוטית, זה עדיין הזמן. אל תתעדי כל רגע קטן, זה לא ינציח אותו, זה יגרום לו לחלוף יותר מהר. כדי לגלות מה עושה לך את זה צריך להשתהות.


8. אתה לא מהמם, מיוחד ונפלא רק בגלל שאתה קיים, אלא בגלל הדברים שאתה עושה. הערך שאנשים מייחסים לך הוא סך הערכים הנובעים מההתנהגויות והבחירות שלך. תצפה לאהבה ללא תנאים מהמשפחה שלך והחברים הקרובים. מול אחרים תצטרך להוכיח את עצמך כמעט כל יום מחדש והרבה פעמים הם לא יתעלפו ממך בקלות.


9. תקראי ספר עד הסוף ותהני (ואני לא מתכוון לספרי "עזרה עצמית" וגם לא ל"אבא עשיר, אבא עני"). גם אם זה ייקח לך שנה, קחי אוויר ואל תעזבי. אל תספרי את כמות הספרים שאת קוראת ובטח אל תקראי רק התחלות של המון ספרים כדי לסמן וי. תשאלי את ההורים שלך או את סבא וסבתא שימליצו לך על ספר משמעותי שהם קראו בגילך ותתמודדי איתו. סביר להניח שכאשר תדברי איתם עליו אחר כך תגלי שהוא רלוונטי ומועיל לחייך כמו שהוא היה עבורם.


10. תזכור שרוב האנשים אינם עשירים במיוחד וגם אינם מאושרים כל הזמן. עם זאת, יש לאנשים רבים חיים מוצלחים, טובים ומלאי משמעות שהם בנו צעד אחר צעד, בחירה אחרי בחירה. חפש את המשמעות בחייך ואל תתפתה לרדוף אחרי דימויי הצלחה מעושים.


**יש לציין שאופן אישי אני לא בהכרח מיישם את כל הסעיפים ברשימה במלואם וזו ההזדמנות להודות לאמא שלי שעד היום מסכימה לעזור לי לפעמים בכביסה

bottom of page