top of page

ציר הדמוקרטיה

פורסם בפייסבוק ב20.7.2018



בימים היפים בהם לימדתי אזרחות נהגתי לפעמים לעשות תרגיל. שרטטתי קו ארוך על הלוח והצעתי שבמקום לשאול האם ישראל היא דמוקרטיה נשאל עד כמה היא דמוקרטית. אז היינו משחקים ומתווכחים, משווים ומזיזים.


דמוקרטיה היא כמעט אף פעם לא משהו שחדל ונעלם, אלא משהו שפורח או קמל. אין ממש סמכות הקובעת האם דמוקרטיה היא אמיתית או לא, אלא ציר ארוך ובו נעות מדינות. על הציר הזה היינו משחקים.


במדינות רבות ניתן למצוא מאפיינים לא דמוקרטיים- בארה"ב ובפולין עומדים בראש הממשל אנשים שמרבית הבוחרים לא הצביעו להם (מסיבות מנגנוניות שונות), בשוויץ הציבור בחר למנוע בניית צריחי מסגדים, באוסטרליה יש אי לגירוש מבקשי מקלט, בצרפת נלחמים בבורקות, באירלנד הממשל ממנה שופטים לבדו, בספרד בחסות החוק מותר לדכא התקוממות לטובת עצמאות לאומית ושלא אתחיל בכלל לדבר על זכויות המומינים בפינלנד (טוב, קצת נסחפתי, פינלנד די סבבה). מצד שני, במאפיינים דמוקרטיים מתפארות גם מדינות כמו הדמוקרטיה העממית של סין, הרפובליקה האיסלמית של איראן והמדינה המהממת הזו שאירחה את המונדיאל. אם מסתכלים על הציר אנחנו לא בטהרן ולא בהלסנקי. אז מה זה אומר?

הציר מלמד אותנו שדמוקרטיה היא דבר יחסי ומשתנה. לא כל חוק הוא סופה של הדמוקרטיה ולא כל הפרת זכויות היא מעבר לפשיזם. כל המדינות משחקות עם איזונים בין ערכים דמוקרטיים וערכים אחרים, גם ישראל. מרגיע? אולי. אך זה בדיוק גם החשש הגדול. באין קו ברור נשארת לנו רק התנועה, מגמת השינוי והשאלה- איזו דמוקרטיה אנחנו רוצים להיות?

עיסוק בשאלה הזו היא המשימה המתישה של כל אזרחית וכל אזרח. כל יום, כל הזמן, אנחנו צריכים לבדוק לאיזה כיוון אנחנו הולכים ואיפה הגבול שאנחנו מציבים בעצמנו. אני נוהג להתייחס ברצינות לפוליטקאים רציניים ואיילת שקד היא אחת מהם.

הנה מה שאמרה בפברואר השנה: "היום יש יתרון לערך הדמוקרטי וצריך לאזן את זה*".

זו המגמה. זה הסיפור. מי שתומך, נתווכח. מי שרוצה כיוון אחר חייב להבין כי זה האתגר והוא לא ייגמר לעולם. יהיו עוד הפגנות, עוד שביתות, עוד מאבקים. זה לא פונדקאות, לא ייהוד הגליל ולא הרצאות בבתי ספר. זה הכיוון על הציר. ונמשיך להילחם ולחנך על הכיוון שאנחנו שואפים אליו, על הדמוקרטיה שאנחנו רוצים שתהיה פה.

זה היה השנקל שלי על השבוע הזה היישר מהדמוקרטיה הגדולה של ארה"ב שהעומד בראשה הוא דמוקרט כה גדול שאפילו ניאו נאצים הוא מתקשה לגנות.


*מתוך ראיון במעריב: https://www.maariv.co.il/news/israel/Article-623782

bottom of page