top of page

קחו אוטובוס

פורסם בפייסבוק ב10.11.2019



אחד התסכולים הגדולים בחווייה של מורה, לדעתי, הוא להיות קבלן ביצוע. להיות משרתם של אדוני התוכן, ההערכה והטקסים. להיות זה שמחזיק מערכת, שמחזיק את השקט, שמחזיק את הרצת התכניות הבאות מלמעלה.


במקומות האלו מלמדים אותנו שהשינויים הקטנים, הטאצ' האישי כשדלת הכיתה נסגרת, הם עולם ומלואו. לפעמים הם באמת כאלו. לפעמים זו רק כסות להיעדר המקום של מורים בהובלה חינוכית.

לא מזמן הזכיר לי הפייס פוסט ששיתפתי לפני כמה שנים על טיול שנתי מתסכל בו הייתי שבוי בידיו של מדריך שהתמקד בכל הדברים שחשבתי שלא נכון ללמד ילדים בגיל 15 עד שבשלב מסוים ביקשתי שיפסיק להדריך את הכיתה שלי.

שאלו אותי אחרי זה האם יש לי בעיה עם מדריכים ימניים? ואמרתי שבהחלט לא (יש לי כן בעיה, אגב, עם אנשים שמסיקים ששנאת ערבים והאדרת מלחמות והרג זה ימין). הבעיה שלי הייתה שהייתי קבלן הביצוע של הטיול של הכיתה שלי. הייתי פועל של מישהו אחר שלא אני בחרתי בו להיות חלק מחינוך התלמידים שלי. הייתי מתוסכל מכך שיצאתי לטיול כסדרן ולא כמחנך. לאוהב טיולים והדרכה כמוני זו חוויה בלתי נתפסת. אבל איך אפשר אחרת? האם פשוט אפשר לומר למורה 'קח אוטובוס וצא עם התלמידים לאן שבא לך'? Yes!

אתמול חזרנו מטיול בית ספרי שהיה למעשה 7 טיולים שונים. כשהחלטנו על הטיול פנינו לצוות ואמרנו בפשטות- לנו יש אוטובוסים בשבילכם, אז אם בא לכם להוביל מסע של 24 שעות קחו אותו ותגידו לנו מה אתם רוצים. מתוך צוות של 30 אנשים בערך 7 לקחו את ההצעה ובנו חוויה. כך יצא שתלמידים נסעו לרהט, לעוטף עזה, לדימונה, לנווה שלום, לכפר כמא, לתפן, לפקיעין, למצפה רמון ולטבעון. כל מסע היה חוויה אחרת, כל טיול נתפר למידותיו של המחנך.

הייתי רוצה לומר שזה פשוט, אך זה לא. ניהול של מבצע כזה הוא דבר מתיש ומורכב. לא כל דבר אפשרי לוגיסטית, ביטחונית וכלכלית. כל תיאום הופך לכאב ראש. כל ויתור על שליטה גורם לנדודיי שינה. משימה בלתי אפשרית בלי הובלה וריכוז משובחים כמו של Riki Levi Dinar אבל האפשרי עולה בהרבה על הבלתי אפשרי. החוויה הזו מגיעה לכל מורה המעוניין בכך.

אם אנחנו רוצים לחנך ולא להיות קבלני ביצוע, אנחנו צריכים לחפש איפה יש אוטובוס פנוי ולקחת אותו. זו הרבה עבודה קשה, אבל ככה מגשימים חלומות. תפקיד המנהל הוא לשחרר ותפקיד המורה הוא להסתער. יש לא מעט בתי ספר שעושים זאת טוב מאתנו ואני מאחל לכולנו שרק נעשה זאת יותר ויותר עד שהמערכת תשרת את התכניות החינוכיות של המורה ולא להיפך.

תמונה מאת Mustafa Muhammad Iroq

bottom of page