top of page

איך מתחלים ללמוד על ירושלים?

פורסם בפייסבוק ב13.1.2017


אל תחכו שתשובות יגיעו אליכם מאחרים, תשאלו את השאלות וצאו לחפש את התשובות בעצמכם


אתמול הצגתי לכל תלמידיי בית הספר את המסע המתוכנן שלנו לירושלים בסוף החודש . כולנו עולים לסמינר בירושלים ללמוד עליה ועל הסכסוך דרך הפריזמה של העיר. אם מישהו ביקש אתגר חינוכי ולא קיבל, אז הנה. (אמן שיעבור בשלום)

מילא לקחת תלמידים מהעולם, כולל ישראלים ופלסטינים, ללמוד בעיר המורכבת, הטעונה והנפלאה בתבל (לטעמי), אבל לפתוח את הנושא ולהסביר בעצמי למה ירושלים במצב שהיא נמצאת בו- איך עושים את זה?!

עלתי אתמול לבמה עם התמונה הזו ושאלתי, בלי לספר עליה כלום, למה אני פותח איתה. התלמידים לאט לאט ניחשו היכן היא צולמה (טיילת ארמון הנציב) ובאיזה הקשר (התקפת הטרור שהתרחשה שם השבוע), אבל למה בחרתי דווקא בתמונה הזו, זה היה להם מעט יותר קשה לשער.

הסברתי בקצרה שהתמונה הזו מייצגת את הזווית האישית בה אני רואה את המקום הזה. לא בכדי פינת הזיכרון המאולתרת נמצאת במרכז והיתר ברקע. אנשים אחרים רואים היום את ירושלים בפרספקטיבות שונות, אבל אם ישאלו אותי אתן את הזווית שלי. לכן, ביקשתי, אל תצפו ללמד אתכם בצורה בלתי משוחדת על ירושלים, אני משוחד, יש לי את העמדה שלי וכדי שתדעו את זה. כמעט כל מי שתדברו איתו על ירושלים הוא בעל עניין.

הציפייה ללמוד על ירושלים כמו שאנחנו רגילים, באופן הממתין לאיזה מומחה שילעיט אותנו במידע אקדמי ו"מוסכם" ויעבד אותו עבורנו לתשובות, היא לא רלוונטית. זה כל היופי. אנחנו נצא למסע שבנוי על הסקרנות הטבעית, על שאלות תוצרת עצמית, על עימות בין הרבה מקורות והרבה עמדות, על הזדמנות לבנות בעצמך את החקר שלך ולא לסיים בהכרח בתשובות, אלא אולי דווקא בעוד שאלות.

משם עברתי להסבר שפשוט כלל שלל שאלות. ושיהיה להם בהצלחה...

bottom of page