top of page

הנוסחה נגד עיניים כבויות

פורסם בפייסבוק ב29.12.2018


עם לכתו של אדם גדול נוטים רבים לשתף בזיכרון אישי שלהם הקשור באותה אישיות. אנשים נאחזים בזיכרון בניסיון נואש להעביר מסר החשוב להם אישית. זה בדיוק מה שאני מתכוון לעשות עכשיו.


בשלהי המחאה החברתית הסכים עמוס עוז ז"ל לבוא ולדבר בכנס מחאה שערכנו במסגרת תנועת "ח' זה חינוך". התעקשנו שעל הבמה עם הסופר הענק לא יעמוד עוד מומחה, פרופסור או כוכב, אלא מורה. זו אחת הפעמים הנדירות בהן יוצר גדול מרואיין על ידי מורה מבריקה המלמדת את יצירותיו. זו שיחה כנה שעד היום אותותיה צרובים בי.

היה קשה להבחין מי יותר נרגש מהשיחה על ספרות ולמידה, הסופר או המורה. המיקוד היה בתשוקה, באהבה ללמידה. עמוס עוז שיתף אותנו ב"נוסחה" שלו נגד עיניים כבויות של תלמידים. לנוסחה מרכיב אחד- אהבת המורה לדבר אשר אותו הוא מלמד.

"יש משהו במורה הטוב המסוגל לעורר ולהסעיר את התלמיד" אמר לנו עוז ברגע של פתיחות בנוגע למורתו המיתולוגית זלדה ואני נשבתי בקסם האפשרות שאולי יום אחד אוכל גם אני לבוא לכיתה "נלהב כמו ילד, נסער בעצמו ממה שהוא מלמד כאילו הוא מגלה בעצמו את החומר הזה בפעם הראשונה". זה היה עוד בטרם חשבתי שאבחר להיות מורה בעצמי, אך הזיק הזה נטמע בי.

אנחנו מתפתים לחשוב כי אהבה ותשוקה בלמידה הנם מושגים נאיביים. שיש דרך אחת, קשיחה וסדורה, ללמוד דבר מה. למשל, יצירה ספרותית. אולם, ברגע מכונן (שניתן לצפות בו מדקה 3:00) מנפצת המורה המראיינת, שי הובר, את ההנחה הזו. שי הציגה לעמוס עוז קטע מתוך סיכומון לבגרות אשר נכתב על אחת מיצירותיו, קטע חד ומנוסח היטב. הסופר לא זיהה כלל את יצירתו. שנאמר "לא זו הייתה כוונת המשורר". במקום לחפש את הסיכומון הוא מציע לנו לחפש את הכימיה בין התלמיד ליצירה, בין התלמיד ללמידה, בין המורה ללמידה. במקום שורות תחתונות ותכתיבים הוא מזמין אותנו להתרגש ולצאת למסע. זהו מסע של חיפוש בלתי נגמר בין מורים ותלמידים, סיפור שלא ניתן לסכם, סיפור שאינו נגמר.

אני לא מקוראיו הנלהבים ביותר של עמוס עוז. אני יותר אדם של מאיר שלו. את "סיפור על אהבה וחושך" לא הצלחתי לסיים בעוד את "תמונות מחיי הכפר" קראתי בשקיקה. אני לא חושב שזה מאד משנה. אני רוצה לקוות כי לעוז זה לא היה אכפת במיוחד ושהיה מסתפק בכמה רגעי השראה אשר נתן לי בחיי. אלו רגעים המנחים אותי לחפש את האמת בלמידה ולהימנע מ"זיוף אורגזמות", כדברי עוז. כמורה אני מודה על הזכות להתלהב ולהתרגש כמו ילד ועל כך שהוא נתן לי את האפשרות להיתלות באילנות גבוהים כמותו כדי להאמין שזה הדבר הנכון לעשותו. יהי זכרו ברוך.


לצפייה בראיון: https://youtu.be/BkVLoaullis

bottom of page