top of page

הפרעה בהפתעה

פורסם בפייסבוק ב16.6.2014

חשבתם פעם מה הקשר של לימודי ההיסטוריה למשפחת זגורי? לליגת האלופות? לציורים של גויה? למשחקי הרעב? לרוק כבד? ל"כמעט מלאכים"? לגרפיטי של גזר?!!


עוד מעט נגמרת השנה ואיתה (אולי) הפוסטים בהם אני משתף אתכם בדברים נחמדים ומעניינים, בעיניי, שעברתי השנה בבית הספר (וטופח לעצמי, בואו נודה בזה, על השכם). אז רגע קטן לפני הסוף, אני רוצה לספר בקצרה על אחד הדברים המהנים ביותר שהיו לי השנה. משהו שכמה שהוא קטן, הרגשתי שהוא גדול. קוראים לזה הפרעה בהפתעה.


לפני שהתחלתי את השנה הרצתי לעצמי כל מיני סיטואציות מוכרות משיעורים בראשי וחשבתי איך אגיב אליהן. מה יקרה אם ישרבטו דברים בדף בזמן שאני מדבר? מה אם יפליגו במחשבות ולא יתרכזו? ואם יקראו ספר? או, רחמנה ליצלן, ידברו ויפריעו לי לשפוך את החומר ואז, כמובן, יגידו: "אבל דיברנו על החומר" ואני אתן את המענה האלמותי "באמת? אז אם זה כל כך מעניין, למה שלא תשתפו את כולנו"? אבל לא באמת אתכוון, כי זה מפריע.

הרי התפקיד שלי זה להכניס להם את החומר למגירות מסודרות, מקופל היטב. אם הם לא מתרכזים הסידור עשוי להתבלגן, אז לא כדאי שיפליגו למחוזות אחרים, שיקחו את החומר מחוץ למגירה המאד ספציפית שבה הוא אמור לשבת, זה מפריע. לי, להם, לכיתה. בשלה זה פתאום נזכרתי בשיעור הראשון שלי בפסיכולוגיה קוגנטיבית שבו סיפרו לנו שמודל המגירות לזיכרון עומד לעבור מהעולם והיום חושבים שהדבר הקריטי בהבניית זיכרון הם הקשרים. יותר מכך, ההקשרים החשובים הם הקשרים אישיים שאדם עושה לעצמו וביחס לעצמו. לדברים שחשובים לו ומדברים אליו. אז החלטתי לזרום באופן מסוים עם ההפרעות...

בתחילת השנה הודעתי להם שאני מצפה שכל אחד מהם יפריע לי השנה בנקודה מסוימת, בלי התראה מראש, ויציג אסוציאציה שעלתה בקשר לחומר שלימדתי השנה. חילקתי משרוקיות והסברתי שמותר לשרוק לי בכל שלב ביום (חוץ מבחדר מורים) ואעצור לזמן קצוב של עד שתי דקות לשמוע את הצגת האסוציאציה שלהם, תהא אשר תהא. הפרעה כזו תזכה אותם בחמש נקודות בציון בתעודה. התלמידים היו בהלם. לא פחות מזה. איך זה עבד? זו החגיגה הכי נהדרת שהייתה לי השנה! לא רק בגלל שלא הייתי צריך לעשות בה כלום חוץ מלהקשיב (טוב, גם בגלל זה).

אפילו שהפריעו לי בפגישות, במסדרון ובהמון שיעורים, בנקודות הכי מציקות. תמיד היה אפשר לספוג שתי דקות וזה היה כל כך שווה את זה.

האמת, מעבר לכיף לא הייתי בטוח שזה היה מועיל, אך במשובי סוף השנה על שיעורי ההיסטוריה תלמידים רבים ציינו שההפרעות לימדו אותן, חיזקו להם את הקשר לחומר, עזרו להם להבין והעשירו אותם. פייר, גם אותי. אז מה הנושא ההיסטורי שקשור לקטע ממשפחת זגורי? אתם מוזמנים לנחש...


bottom of page