top of page

בלעדיכם אנחנו חצי עם


בלעדיכם אנחנו חצי עם

אני רוצה לנסות ולומר משהו, אולי בעצם לבקש, מבוחרי הימין, מתומכי ראש הממשלה נתניהו. אני לא יודע אם אצליח, לא יודע אם המסר בכלל יגיע אל היעד, אבל אני חייב לנסות.

עוד לא הייתי בהפגנות, לא בבלפור ולא בשום מקום אחר. אני תומך במפגינים וחושב שההפגנות חיוניות וחשובות, אבל אני גם מרגיש שככל שאנחנו מצליחים בהן יותר, כך אנחנו גם מפסידים יותר. אנחנו מפסידים אתכם. גם אם נגיע למיליון מפגינים, ויש סיבות טובות לצאת מהבית ולהפגין, עדיין ישנם מעל מליון אנשים שתמכו ותומכים בראש הממשלה. היינו גם מעל מיליון שהצביעו בבחירות, שוב ושוב, כנגד המשך שלטונו ולא הצלחנו להחליפו. האזרחים במדינה הזו חצויים והחצי שלנו לא שווה יותר מהחצי שלכם. אבל החצי שלכם כן משפיע, כרגע, יותר מהחצי שלנו.

החצי שלכם מוביל עכשיו את השלטון. אתם האנשים אליהם ראש הממשלה והפוליטקאים המקיפים אותו נושאים עיניים. כל עוד אתם לצידם, באש ובמים, הם בטוחים. אתם מקור הכח שלהם, אתם השופטים, אתם המכריעים. אתם האנשים שהם צריכים לוודא שיהיו מרוצים, לכן האחריות שלכם עצומה.

אתם אחראים שראש הממשלה ידאג לציבור. אתם אחראים שהממשלה הזו תתנהל כראוי. אתם אחראים שלא יזלזלו בנו; בבריאות שלנו, בכלכלה שלנו, בעתיד שלנו. מה שקורה כרגע, בצורה הכי פשוטה, זה זלזול. אני לא מומחה פוליטי גדול, אך הסתובבתי יום-יומיים במסדרונות הכנסת כדי להבין עד כמה מה שקורה לאחרונה הוא יוצא דופן. מאחורי כל אמירה וצעד בפוליטיקה עומד הפחד מן ציבור הבוחרים, החשש שהבוחר ירגיש שמזלזלים בו ולא סופרים אותו ועל כן קולו ייאבד, אולי ללא שוב. אתם יודעים עד כמה שכרון הכח צריך להיות עמוק בכדי שראש הממשלה יעסוק בהחזרי המס שלו באמצע משבר כלכלי עצום? כמה בוז לבוחרים יש לשר ללא תיק שמעז להדוף מצוקה כלשהי כ'חרטא'? כמה עיוורון יש באיומים והדחה של יו"ר ועדה המקדמת דיון ענייני ושקוף בנושאים שהכי משפיעים על הבוחרים?

אלו הן רק נקודות סימליות המציגות את חוסר הפחד שיש לראש הממשלה מהציבור בכלל ומהבוחרים שלו בפרט. חוסר הפחד הזה הוא המוביל להתנהלות חסרת האחריות של ממשלה מנופחת שכושלת תחת ניהול לא יציב ולא אחראי. הפחד מן הבוחר הוא קריטי בדמוקרטיה, הוא שומר על האינטרס הציבורי מפני שלטון שרואה רק את עצמו. שלטון ללא מורא מהציבור הוא שלטון מסוכן. אני לא בחרתי בשליט הזה ואני מאמין שמרבית המפגינים גם לא, אבל אתם כן. מכם, לכל הפחות, הוא עדיין צריך לפחד. הוא חייב לדעת שאתם יודעים שהוא לא יישאר בתפקידו בכל מחיר. שגם לו, כמו לכל אדם אחר, יש בעינכם תחליף.

וינסטון צ'רצ'יל, שנודע כמנהיג שנתניהו הכי מעריך, הובס בבחירות ופינה את כיסא ראש ממשלת בריטניה זמן לא רב אחר הניצחון שהוביל במלחמת העולם השנייה. הבריטים חבו לו את חייהם, את החירות שלהם, את כל עתידם, ועדיין הם הראו לו את הדרך החוצה, כי שלטון אינו מתנה של הכרת תודה, אלא עמדה לקידום הטוב הציבורי באופן היעיל ביותר. השליט הוא זה שתמיד חב חוב לציבור ולא להיפך. אני לא אומר זאת כי אני חושב שבהכרח אתם צריכים להפנות גבכם אל נתניהו, בו האמנתם ואתם כנראה עוד מאמינים, אלא בכדי להבהיר את חשיבות התודעה שמנהיג, כל מנהיג, הוא זמני וחייב להוכיח עצמו.

אני חושב שכיום נתניהו לא מוכיח את עצמו. אם להשתמש בביטוי השחוק והשנוא עליי- זה לא עניין של ימין ושמאל. ניהול המשבר הזה הוא באמת מעבר למחלוקות שלנו, הוא מאחד אותנו. אני לא מציע שנתעלם מהמחלוקות בנינו. אתם לא תשכנעו אותי היום בסיפוח ואני לא אשכנע אתכם לפצוח במשא ומתן לשלום. אני לא אחשוב שזה מוסרי שראש ממשלה יקבל מתנות יקרות ערך וינהל מקחים מפוקפקים עם מו"לים של כלי תקשורת ואתם לא תחשבו לפתע שהפרקליטות נהגה בהגינות מלאה בעבודה על התיקים של ראש הממשלה. יש עוד הרבה דברים שאנחנו חלוקים עליהם ונמשיך להתווכח עליהם, אבל בואו נסכים שהשלטון הזה חייב לכבד אותנו ושהוא חייב לשרת אותנו בצורה הטובה ביותר. שאסור לו בשום אופן לזלזל בנו ולהתנהל באופן המשרת את עצמו.

אני, אולי בדומה אליכם, חושב שראש הממשלה שלנו הוא אחד האנשים החריפים והמוכשרים ביותר. הערכתי, במידה רבה, את הניהול שלו את תחילת המשבר בו הוכיח אחריות והראה את חשיבות הניסיון שצבר. קיבלתי בהכנעה את ממשלת האחדות ולמרות הכל הייתי מוכן לתת הזדמנות. אבל בחודשים האחרונים ראיתי שאחריות פינתה את מקומה לכאוס, שהמיקוד במאבקי כוח ורדיפה אחר מערכת החוק חזר להיות אינטרס מרכזי בזמן שהמשבר הגדול ביותר הוא של האזרחים הנאנקים והמפוחדים מהעתיד שלהם. ראיתי שמנהיגיי העולם כבר לא מתקשרים לאדם שלא מצליח אפילו לגבש סמכויות לפרויקטור ולא מכבד הסכמים ברורים שהוא אמון על ניסוחם והוא שכנע את כולנו שהם הדבר היחידי שיעזור לנו בעת משבר זו. עכשיו אני חי במדינה אדומה, מסתכל למעלה ולא מצליח להבין מה השלטון עושה כדי לדאוג לנו. אני לא מאמין בשלטון הזה יותר, אבל אני כן מאמין בכם.

הייתי רוצה לראות אתכם בהפגנות, אבל אתם לא באמת צריכים לבוא. הכח שלכם הרבה יותר גדול מזה. אני מאמין שב1000 חתימות של מצביעי ליכוד אפשר לצמצם את הממשלה הזו בחצי. בפגישה אחת של ראשי סניפים אפשר לדאוג סוף סוף לתקציבים לתכניות שמצילות תלמידים מנשירה והידרדרות כמו היל''ה וקרב. מאהל מחאה אחד של תומכי נתניהו אדוקים יוביל לתקציב נורמלי בהקדם וליציבות. אם תשלחו מספיק הודעות לנבחרים שלכם שיאפסו אותם ויגרמו להם להשקיע את כל המאמצים שלהם בכך שהממשלה הזו תתמקד רק בנו ותתנהל באחריות, אז זה יקרה. אני מאמין שאם ראש הממשלה יידע שאתם מצפים ממנו להיות אך ורק ענייני והגון, הוא יהיה. אתם לא חייבים לדאוג שראש הממשלה יודח, כמו שאנחנו לא חייבים להפסיק למחות על זה שיש לנו התנגדות עקרונית לכך שהוא בתפקיד כשמתנהל נגדו משפט פלילי. אבל גם אתם וגם אנחנו חייבים לדאוג שאם הוא בשלטון, אז השלטון דואג לנו.

השלטון הזה הוא בשבילנו ואנחנו חייבים לשמור על כך. זו דמוקרטיה ואנחנו לא יוכלים לעשות את זה בלעדיכם. אנחנו צריכים את העזרה שלכם כדי שתגנו עלינו, שתגנו עליכם, שתגנו על כולנו. רק חצי זה לא מספיק, צריך את כולנו.

בבקשה נסו לעזור שיהיה פה שלטון טוב יותר.

51Nilly Avinun, Keren Saban and 49 others 17 Comments 15 Shares Like Comment Share

bottom of page